logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| Beskeden er klar: Podcasting er et fremragende marketingsredskab
1343
post-template-default,single,single-post,postid-1343,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Beskeden er klar: Podcasting er et fremragende marketingsredskab

Beskeden er klar: Podcasting er et fremragende marketingsredskab

Af Andrew Davidson

 

“It doesn’t matter what industry you’re in, the top players have podcasts. It’s really an opportunity for brands to get moving on. There’s a gap and a window for brands to come in and dominate” (…).
– Sarah Mitchell, head of content strategy for Lush Digital

Sarah Mitchell, der er direktør for content strategi for det australske videoproduktionsselskab, Lush Digital, er ikke i tvivl om podcastens indtog indenfor marketing – og det er uanset hvilken branche, man er indenfor. Det er måske lige kækt nok, men faktum er, at der hver dag popper nye podcasts frem, der belyser brancher og idéer, og at disse podcasts bruges som et marketingsredskab. Hvad der er endnu mere interessant er dem, der producerer en podcast, der ikke eksplicit reklamerer for deres virksomhed.

 

“The Message wasn’t designed to trick listeners, instead to stay in-universe” (…).
– Levi Slavin, BBDO New York creative director

Akkurat som Orson Welles snød en hel radiolyttende generation med sit hørespilsdrama, War of the Worlds, i 1938, så har The Message opnået det samme i 2015. Okay, måske ikke så grelt som i 38, men forsøget på at sløre grænserne mellem fiktion og virkelighed virker som en central del i podcasten. Slavin og BBDO, et amerikansk reklamebureau, har medvirket til at producere The Message for det massive selskab, General Electric, og det er interessant i citatet ovenfor, at målet ikke har været at snyde lytterne, men i stedet holde dem i det fiktive univers, som podcasten bygger op. The fiktive univers minder dog utrolig meget om vores eget.

Selvom Slavin siger, at de ikke vil snyde lytterne, så bruger de dog nogle kneb, der gør at deres historie virker langt mere troværdig. For kort at opridse den, så har vi vores hovedperson, Nicky Tomlin, der også fungerer som vært. Tomlin har sin egen podcast, CypherCast, og det er i kraft af denne, at hun inviteres med til at følge et hold af moderne kryptografer, der har fået til opgave af den amerikanske regering at knække en kryptisk besked, som de mener, de har modtaget fra rummet.

Historien udfolder sig over otte afsnit, hvert af dem er klippet og fortalt af Tomlin, som både fungerer som en flue på væggen, når teamet arbejder, men som også tager del i arbejdet. Optagelserne reflekterer dette. Nogle gange er det gode optagelser, andre gange lyder det som om Tomlin har glemt at slukke for sin recorder og helt tilfældigt optager noget i rummet.

Jeg skal nok lade være med at spoile for meget til dem, der ikke har lyttet til det, men den kryptiske besked viser sig at være dødbringende og derfra tager historien hurtigt en uventet drejning.

Det er spændende og virkelig velproduceret radiodrama, men hvad gør det godt for?

 

“Creatively what I love about it, is it was something we hadn’t done before, and many brands shy away because in a way it’s such a throwback to old school radio. It’s branded GE Podcast Theater for a reason, but at the same time it’s not like there’s a GE ad interrupting the middle of the story.”
– Andy Goldberg, GE’s global chief creative officer

General Electric (GE) er pengemaskinen bag The Message, det er dem, der har betalt for alt indholdet. Bag står BBDO og podcastnetværket, Panoply. Det ville tage alt for meget plads at gennemgå hvad GE arbejder med normalt, men kort sagt så er de et multinational konglomerat, der blandt andet arbejder med el, olie, transport, softwareudvikling og meget andet. Men GE har også en lang historie indenfor produktioner af underholdende indhold, blandt andet TV-programmet, General Electric Theater, der kørte over skærmen fra 1953-62. Men nu samler GE altså deres teater op igen, nu hedder det bare GE Podcast Theater. Og indholdet hedder altså indtil videre The Message.

Hvordan får GE så deres brand indsat i The Message? Den helt oplagte metode ville være at indsætte en reklame i starten, midten og/eller slutningen af podcasten, der lige reklamerer for GE og hvad de nu ellers har behov for at meddele. Det er meget normalt indenfor podcasting. Men det gør de ikke.

Okay, man kunne jo også bare have Tomlin, der siger, at det følgende er produceret af Panoply for GE. Det gør de heller ikke. Jamen, de må da i det mindste være afsender på iTunes, så man kan finde dem derinde. Egentlig ikke. Det er Slate Magazine, der står for Panoply, der har The Message inkluderet på deres side. Dog står der, at den er indsendt af GE Podcast Theater/Panoply/Cyphercast (bemærk at Cyphercast er med, og så siger Slavin, at de ikke prøver at snyde deres lyttere!)

Hvis du downloader podcasten, så ser man GEs logo på det lille tilhørende billede, og der står podcast theater, så det er ikke fordi, de er helt anonyme, men deres brand træder for alvor i karakter i selve historien. GE investerer nemlig i ‘sonic healthcare treatment’, altså en form for lydlig eller sonisk helbredelsesmetode. Og hvad forsøger de at bruge i The Message? Lige præcis. GE ser altså en værdi i at producere et spændende stykke radiodrama, der meget implicit fokuserer på et af deres forskningsområder.

 

“It’s had a different reach than video on either mobile or desktop (…). It opens up opportunities for where you can reach people.”
– Andy Goldberg

Virker det så? Det er svært at sige, men tallene taler deres eget sprog. Nogle steder proklamerer, at The Message har forbigået sidste års populære lytterdarling, Serial, mens andre siger lidt over en million downloads over otte afsnit, der hver varer mellem 10 og 20 minutter. Det må siges at være en succes. Hvis vi skal kigge lidt udover GE, så kan man hive Adobe ind i manegen, der også benytter sig af podcasting. Her er det på en lidt mere eksplicit måde, de tager nemlig deres white papers og får dem indtalt. Med deres egne ord:

 

“We get it. You don’t have time to read a white paper. And, let’s be honest: most whitepapers aren’t exactly bestselling novels either. So, we figured we re-think them. Change the format.“

Og som prikken over i’et har de fået skuespilleren Malcolm McDowell til at læse dem op. Nogen kender ham måske fra filmen, A Clockwork Orange, men jeg tror ikke det har været Adobes mål, at man får lige netop dén karakter – Alexander DeLarge – i tankerne. Det interessante er, at podcasten får seks gange så mange downloads som selve pdf’en. Og selvfølgelig er det langt billigere at producere end f.eks. en video.

Som Goldberg citeres for ovenover så har podcasten et helt naturligt ‘reach’, fordi den kan lyttes til i mange forskellige situationer. Videoen kræver din fulde opmærksomhed, i hvert fald hvis den skal fungere, men lyden kan komme til i mange andre situationer. Det er i hvert fald det, som både Goldberg og Adobe har indset. Adobe ved at mange gerne vil læse deres white papers, men har ikke tid: Voila – lyt til dem på vej hjem fra arbejde i stedet. GE vil gerne fortælle om deres seneste investering i sonisk helbredelse: Voila – et spændende stykke radiodrama i otte afsnit, der forhåbentlig gør, at man googler GE og deres arbejde indenfor området. Jeg gjorde i hvert fald.

Kilder:

http://www.adnews.com.au/news/why-brand-podcasting-is-a-missed-opportunity

http://www.fastcocreate.com/3053982/behind-the-brand/how-general-electric-created-the-hit-science-fiction-podcast-the-message

https://www.warc.com/LatestNews/News/Podcast_marketing_picks_up_pace.news?ID=35788

http://www.fastcocreate.com/3053982/behind-the-brand/how-general-electric-created-the-hit-science-fiction-podcast-the-message

http://blogs.adobe.com/digitalmarketing/digital-marketing/turn-off-the-top-40-and-tune-into-a-white-paper/

No Comments

Post A Comment