logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| Case: Hvordan mundtlig fortælling tog kampen op med Netflix
1151
post-template-default,single,single-post,postid-1151,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Case: Hvordan mundtlig fortælling tog kampen op med Netflix

Case: Hvordan mundtlig fortælling tog kampen op med Netflix

Det er den ældste måde at fortælle historier på, men mundtlig overlevering holder stadig hele vejen.

I USA er det ligefrem hipt. Her holder fortællerkollektivet The Moth store, udsolgte arrangementer på tværs af landet. Kort sagt går det ud på at give helt almindelige mennesker en mikrofon og en håndfuld minutter til at fortælle en medrivende historie fra deres eget liv, og det er voldsomt populært. The Moth producerer også en lydpodcast, der har millioner af downloads og en fornem radiopris stående på hylden.

 

“Det virker lidt naturstridigt, at vi i Netflix-alderen vil betale penge for at lade amatører fortælle om store og små ting set fra deres egen navle.”

Det aarhusianske Teater Katapult holder også fortælleaftener, de såkaldte StorySlams. Et par gange om året fylder de en teatersal med publikum og lader 5-6 frivillige fortællere åbne deres hjerter og servere virkelige historier fra deres eget liv.

Det virker lidt naturstridigt, at vi i Netflix-alderen vil betale penge for at lade amatører fortælle om store og små ting set fra deres egen navle. Og det opleves rent faktisk som magi, når man sidder i salen og kan mærke pulsen banke i de modige fortællere og publikums gysen og latterbrøl, når de lader sig føre med af historierne.

Den følelse ville Teater Katapult gerne give til et endnu større publikum. Derfor hyrede de Akkurator til at producere en podcast med de bedste historier fra StorySlam-aftenerne.

 

Katapult Storyslam

Podcasten ‘Katapult StorySlam’ er klar i iTunes.

 

Råmaterialet og rygraden i podcasten er selvfølgelig fortællingerne. Vi valgte at lave afsnit med tre historier i hver, sat sammen med en fornemmelse for dynamikken mellem humor og alvorlighed. Vi har lavet musik specifikt til podcasten for at lægge en unik stemning rundt om fortællingerne.

Sidst men ikke mindst har vi skrevet en imødekommende og venlig speak, der binder hele lytteoplevelsen sammen og får Teater Katapults kommunikative budskab flettet elegant ind i podcasten: Det her er bare en forsmag – de store oplevelser venter på teaterscenen.

Der vil komme i alt otte podcast-afsnit i løbet af efteråret. Hvis ikke du kan vente, må du tage turen til Godsbanerne i Aarhus og opleve fortællingerne med egne øjne og ører.

***

Vi i Akkurator er som altid på udkig efter virksomheder, der vil have deres historier ud til et større publikum. Send os en mail på niels@akkurator.dk, så finder vi en vej til at hjælpe dig.

No Comments

Post A Comment