logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| De første babyskridt ind i en verden af podcasting
1569
post-template-default,single,single-post,postid-1569,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

De første babyskridt ind i en verden af podcasting

De første babyskridt ind i en verden af podcasting

Hvis det skulle være gået nogens næse forbi har Akkurator fået en praktikant – mig. Da min baggrund primært er inden for filmproduktion betyder det, at jeg skal lære en hel masse om podcasting. Hvad er det for en størrelse og hvad har det af værdier? Som et lille barn der opdager verden for første gang kommer jeg sikkert til at stille en masse dumme spørgsmål, men måske kan vi være heldige at nogle af disse kan være ned til at levere et friskt blik og udfordrer konventionerne.

Jeg vil i det følgende forsøge at reflektere over hvad jeg forstår ved podcasting og hvad jeg mener det kan bruges til samt at dele mine egne erfaringer med podcasting. Hvis du som jeg lytter til podcasts og har hørt at det er det man skal, hvis man vil ride med på den seneste fede mediebølge, så del gerne dine egne holdninger, refleksioner, erfaringer og sjove historier nedenfor.

Podcasting bliver for det første hurtigt mere og mere udbredt. Bare blandt de 20-39-årige, der hører podcasts på mobilen er tallet steget fra 15 procent i 2014 til 26 procent i 2015. Desuden er det er medie der er relativt let tilgængeligt, og som kan give mindelser om blogformatet i den forstand at alle og enhver kan dele deres historier eller snævre interesser med andre, og der vil altid være et publikum derude.

Værktøj til historiefortælling.

Hvis du selv har lyttet til podcasts ved du at en af mediets kvaliteter er dets uforpligtende natur. Du er ikke bundet til at skulle sidde i sofaen eller foran computeren, for på mobilen følger podcasten med dig rundt. Du kan starte og stoppe den når du har lyst, og den gør dermed ikke krav på din tid når det er ubelejligt for dig. Samtidig ved du sikkert også, at når du først har fundet en podcast som du er glad for, så bliver du enormt investeret. Jeg ved i hvert fald fra mig selv, at jeg kan blive helt opslugt af en historie og får et nærmest personligt forhold til værten eller historiefortælleren, der kalder på at jeg vender tilbage igen og igen. Den autenticitet og intimitet der også findes i podcasting, skaber et medie der for mig at se er både uforpligtende og investerende. Kombiner det med det faktum at man selv vælger sit indhold baseret på interesse, og så har man et pludselig et værktøj, hvor man kan fortælle historier på en engagerende og involverende måde, der ikke presser indhold ned i halsen på nogen.

Et medie med alsidighed.

Første gang jeg stiftede bekendtskab med podcasting var for 6-7 år siden med The YogPod. To britiske fyre der havde mødt hinanden i computerspillet World of Warcraft. De besluttede sig for at tænde deres mikrofoner mens de smalltalkede om alt mellem himmel og jord og udgav det som en podcast. Trods en enorm mangel på handling og struktur lykkedes det dem hurtigt, med deres autenticitet og charme, at opbygge en fanbase og i dag styre et YouTube-fællesskab med 7,3 millioner abonnenter på hovedkanalen.

Omvendt leverer podcasting også en kanal for mere stramt strukturerede historier hvor narrationen og dramaturgien er i højsædet. Her tænker jeg naturligvis blandt andre på kæmpesuccessen Serial, der nu i to sæsoner har leveret engagerende og debatskabende historier i et format, der har karakter af radiodokumentaren, men ligeledes kan fremhæves Third Ear som et dansk eksempel. Både den klassiske radiodokumentariske genre, samt radiodramaet får nyt liv gennem narrativ tilgang til podcastmediet.

Der findes en hel underskov af podcasts, der dækker alt fra improvisationskomik, nyheder, anmeldelser og videndeling til dokumentariske og fiktive narrativer. Og med så stærkt et fortælleredskab er det naturligvist også oplagt at tænke podcasting ind i markedsføringstrategier. Det at kunne ramme sit publikum med engagerende og spændende historier med ens eget brand enten som omdrejningspunkt eller som subtilt tilstedeværende i baggrunden, er allerede noget virksomheder er begyndt at benytte sig af.

Hvor podcasting er på vej hen og hvad der kommer til at ske med mediets fortællemæssige muligheder inden for journalistik, dokumentarisme, fiktion, marketing og interaktivitet og interaktion med lytterne, er stadig en spændende udvikling at følge med i.

Som Politikkens podcastredaktør Katrine Hornstrup Yde påpeger er podcastings fremtid afhængig af visse faktorer som økonomi og inkludering af selvstændige producenter fra mediehusenes side, men som hun skriver: “Men selvfølgelig er vi ikke i tvivl: Før og siden og NU! rykker podcast.”

No Comments

Post A Comment