| Furore i Podcastland: Eller hvordan jeg lærte om afsavn og skuffelse
1761
post-template-default,single,single-post,postid-1761,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Furore i Podcastland: Eller hvordan jeg lærte om afsavn og skuffelse

Furore i Podcastland: Eller hvordan jeg lærte om afsavn og skuffelse

Starlee Kine performs at RISK! The Chase at 92YTribeca, New York City, in 2010. Kine is now the creator and host of the podcast the Mystery Show.

(Starlee Kine – kilde: npr.com)

Gimlet Media bragede frem i 2014 med den charmerende og selvudleverende podcast, Start Up, i front. Alex Blumberg, der tidligere har arbejdet på This American Life og Planet Money, satte sig for at starte sit eget podcastnetværk, og han dokumenterede alle op- og nedture i form af Start Up.

Stille og roligt kom der flere programmer i folden hos Gimlet Media; en personlig favorit er Reply All, der undersøger internettets kringlede kroge og fortæller historierne med livlig entusiasme fra de to værter, PJ Vogt og Alex Goldman. Historierne er som regel velfortalt med pudsige kommentarer fra værterne ind i mellem, men nogle gange virker showets præmis om at omhandle alt om internettet lidt søgt.

Derimod gik Gimlets tredje program rent ind; Mystery Show. I løbet af programmet løses små mysterier, der som regel leder værten igennem et hav af mennesker og tangenter. Men showets helt store force er netop værten, Starlee Kine. Med sin charmerende og helt personlige stil gik hun til mysterierne, der blandt andet talte at finde ud af, hvorfor Britney Spears var blevet set med en bestemt bog, eller at finde ud af hvor høj Jake Gyllenhaal egentlig er. Starlees telefonsamtale med sidstnævnte lyder som om de har kendt hinanden i evigheder, men en af de mest rørende øjeblikke er hendes samtale om varigheden af det Meet n’greet arrangement, hun har købt billet til, med en kundeservicerepræsentant. For i starten handler det bare om, hvor meget Britney Spears og andre kunstnere kan tillade sig at tage for billetterne, men udvikler sig til at handle om repræsentantens familieforhold, som Starlee interesseret spørger ind til.

Man kunne ikke lade være med at blive forelsket i stemmen, der bare gerne ville løse de små hverdagsmysterier. Alle elskede Starlee; hun optrådte i tv shows og var generelt en ren podcaststjerne. Men en dag blev programmet ironisk selv et mysterie. Efter at have sendt regelmæssigt siden 21. maj, 2015, stoppede Mystery Show efter seks episoder med beskeden om, at dette var slutningen på første sæson, men anden sæson var undervejs. Først næsten halvandet år senere, oktober i år, kommer der lyd fra Starlee Kine. På den nu slettede side for Mystery Show skrev Starlee, at hun i april 2016, var blevet fyret midt i produktionen af anden sæson. Hele Starlees opslag kan læses her.

Ikke længe efter kom Alex Blumberg med Gimlets officielle udmelding, der selvfølgelig var via en lydbid:

Og således var det slutningen på Mystery Show, i hvert fald udgivet via Gimlet Media. I forlængelse af det, så røg Gimlet Medias ry for at være transparente også ud af vinduet. Men det her blogindlæg handler ikke om at fortælle en saftig historie om at blive forrådt, men nærmere om vigtigheden af både programmets vært og frekvensen af udgivelser.

What’s in a name?
Da Mystery Show gik MIA, irriterede det mig. Er det så svært at melde ud, hvis der er en længerevarende pause? Den eneste grund til det irriterede mig, var fordi jeg trofast tjekkede feedet hver uge, for at se om der var udgivet nyt, fordi jeg var så glad for podcasten. Og man må virkelig ikke undervurdere sine lyttere i sådan et tilfælde. Transparens er alting, når det kommer til podcasting, for lytterne er, vil jeg påstå, mere dedikerede end seere af tv-serier, i den forstand at de måske føler sig mere knyttede til produktet; der er et nært forhold mellem lytter og podcast. I hvert fald når det er en så personlig podcast som Mystery Show var. Mystery Show = Starlee Kine. Så derfor kunne jeg ikke lade være med at føle mig dårlig behandlet eller glemt, når programmet blev ældre og ældre uden noget nyt. Gad Starlee mig (og de andre lyttere) ikke mere?

I forlængelse af det, så er det jo også et tegn på, hvor uhyre vigtig en vært kan være. Jeg føler ikke samme afsavn, når andre podcasts pludselig ophører, selvom jeg ikke har oplevet det lige så grelt som Mystery Show. Hvis vi skal tage et dansk og meget populært eksempel, så er Third Ears produktioner for Politiken i sandhed noget, der kan få folk til at sidde og trykke refresh indtil det nyeste afsnit popper frem i feedet. Men Third Ear undgår at lade lytteren føle sig glemt ved meget klart at inddele de forskellige serier i afsnit. Du ved hvilket afsnit, du hører, og hvor mange der er tilbage. Robert og Thetanerne 2:5 – så nemt er det. (VI behøver ikke snakke om sjette episode af Ringbindsattentatet, der kom bag på os alle!)

Og Starlee har helt sikkert haft det rigtig svært med det, og det har da nok været på grund af uoverensstemmelser mellem hende og Gimlet Media, at vi ikke har hørt noget før nu. Man kan kun håbe på, at Starlee får lov til at bruge navnet Mystery Show, og derfor kan fortsætte i samme stil. Jeg forestiller mig ikke, at hun mangler bejlere til at udgive showet. I mellemtiden så har Gimlet fået en afløser til Starlee i form af Jonathan Goldstein og Heavyweight. Mystery Show og Heavyweight minder meget om hinanden, og det er lidt synd at Heavyweight lidt føles som en afløser, når programmet også har sin egen charme. Men hvad alt det her viser os er i sidste ende, hvor vigtig transparens er, hvis man i første omgang har slået sig op på det. Podcastpublikummet vil gerne tages seriøst, og det indså Alex Blumberg allerede inden, der for alvor kom gang i Gimlet Media; men når en virksomhed vokser, får investorer, så bliver det lige pludselig svært at holde samme transparens. Et blik nedover kommentarsporet på Gimlet Medias Facebookside viser, at mange er ret utilfredse med den manglende transparens, og folk er især skuffet over, at Alex Blumberg ikke har meldt noget ud. Selvom det transparente forhold til sine lyttere virkelig kan være stærkt, så kan det også komme tilbage og bide i halen, som det gør i dette eksempel. For nogle ting skal bare holdes internt og det er nok bedst, når det kommer til forholdet mellem Starlee og Gimlet. På den anden side, når man forpligter til noget og ligefrem bygger sin virksomhed på noget, så ser sådan noget som det her skidt ud.

Hvis du mangler noget til efterårsferien, så kan du passende gå i krig med Mystery Show og/eller Heavyweight.
Mystery Show
Heavyweight

1Comment
  • Top 5 podcasts i 2016 |
    Posted at 15:02h, 03 januar Svar

    […] stadig en favorit, men podcasten kører ikke længere – hvis man vil vide mere om dén sag, så læs her – men det gør Heavyweight til gengæld. Og jeg elsker […]

Post A Comment