logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| God lyd giver klar kommunikation
1519
post-template-default,single,single-post,postid-1519,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

God lyd giver klar kommunikation

God lyd giver klar kommunikation

Skrevet af Andrew Davidson

Fordi lyd ikke er lige så udbredt som video i forhold til markedsføring, så er der ikke særlig mange, der tænker over, hvor vigtig god lyd egentlig er, og hvor meget arbejde, der indgår i optagelse og bearbejdelse

Hvis vi skal sammenligne med video, så kan alle se, når den er dårligt produceret. I disse streamingtider kan alle se, når videoen er af lav kvalitet på grund af dårlig opløsning. Men lægger vi mærke til dårlig lyd på samme måde? Mange bruger de høretelefoner, der følger med til en iPhone, og man kan ikke just sige de formidler lyd på den mest flatterende måde. Mange streamer musik via tjenester, der giver en middelmådig lydkvalitet, hvis man ikke betaler for det. Måske er det bare fordi det er gratis at folk lytter til middelmådig lydkvalitet, hvis Netflix havde samme gratismodel, ville folk så have den?

Hvorom alting er god lydkvalitet vigtig, hvis du har et budskab, du gerne vil have ud. Der er ingen, der gider lytte til en længere lydfil, hvis det skratter, er svær at forstå eller noget helt tredje. Det er måske fint nok til hjemmebrug, men en kunde skal ikke lytte særlig længe til dårlig lydkvalitet, før de får indtrykket af manglende seriøsitet. Det er her, vi kommer ind i (lyd)billedet.

For at give et indtryk af, hvad forskellen på dårlig og god lydkvalitet kan være, har vi produceret to lydfiler. De er optaget simultant, så vi har præcis de samme lyde til at demonstrere forskellen. Vi har blandt andet gået en tur ved en større vej i Aarhus, hvor vi har optaget henholdvist med en smart phone og en Zoom H2n håndholdt recorder. Trafiklarm er en god indikator på, hvad godt optageudstyr kan gøre, for med telefonen får du ikke stereoeffekten, som du gør med den anden. Hvis man lytter til den gode lydfil kan man tydeligt høre om lyden ligger i højre eller venstre side, især når vi venter på at gå over fodgængerfeltet. Godt udstyr kan også opfange de små subtile lyde langt bedre end andet udstyr. Til sidst i optagelserne åbner vi en flaske med danskvand og hælder det op i et glas. Man kan fint høre det på den dårlige optagelse, men på den gode kan man virkelig fornemme kulsyren, der bruser sagte i glasset, efter vi har hældt op. Man kan altså tydeligt høre nuancerne.

Optaget med en HTC smartphone

Optaget med Zoom H2n og Røde NT1-a

Speaken i starten af den gode lydfil er indtalt på en Røde NT1-A mikrofon med pop-filter for at minimere poplydene, der opstår når man har ord med konsonanter såsom p og f. Stemmen går rent igennem og viser professionalitet, hvorimod speaken på den dårlige optagelse, der er optaget med telefon, skærer i ørene og skaber en distance mellem lytter og speaker.

Men godt optageudstyr er ikke alt, for der skal også efterbehandling til. I vores redigeringsprogram kan vi blandt andet justere lydniveauer, så det ikke overstyrer, fade ind og ud, så lydfilen får et godt flow, der ikke forstyrres af overlappende lyde. Hvis der er for meget støj på lydoptagelsen kan dette også fjernes. Til større opgaver, hvor historiefortællingen er vigtig kan der også bruges effekter af forskellig art, for eksempel hvis man gerne vil simulere et telefonopkald eller en tankestrøm oppe i hovedet. Det er bare få af de ting, vi bruger redigeringsprogrammet til, men det gemmer vi til et andet blogindlæg, for det kan godt gå hen og blive ret teknisk.

Med de to lydfiler vil vi gerne fastslå, hvor vigtig god lyd kan være, hvis det skal bruges til kommunikation. Og med fare for at gentage os selv, så er lyden et rigtig godt kommunikationsredskab, fordi den er alsidig og kan konsumeres i flere situationer hvor videoen ikke kommer til rette.

No Comments

Post A Comment