logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| Hvordan får din virksomhed gavn af podcasting?
1139
post-template-default,single,single-post,postid-1139,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Hvordan får din virksomhed gavn af podcasting?

Hvordan får din virksomhed gavn af podcasting?

Selvom podcasting stadig er et nyt værktøj indenfor content-markedsføring, så findes der allerede flere virksomheder, der har været fremme i skoene og brugt podcasting på nye og interessante måder for at udvide oplevelsen omkring deres kerneydelser.

I dette indlæg har jeg udvalgt tre eksempler, der belyser nogle af de muligheder, som podcasting tilbyder.

Ligesom alle andre medier, så er mulighederne utrolig mange, og afhænger i høj grad af, hvem der er afsender, og hvad de vil med det. Så derfor skal du ikke se det som en udtømmende liste, men eksempler på hvad podcasting kan være.

Delacour

Erhvervsadvokaterne Delacour har under titlen “lyt til erhvervsadvokaten” skabt en podcastserie rettet mod travle erhvervsledere.

Her er det Delacours egne ansatte, der fungerer som konsulenter og giver Delacour mulighed for at cementere deres brand og virksomhed, som førende indenfor erhvervsjura.

Brugen af podcasting er et godt valg af Delacour, fordi det netop giver mulighed for travle erhvervsledere at få den information de vil have, hvor de vil, og hvornår de vil. Podcasting er netop kendetegnet ved at være on-demand og derfor er det rigtig godt valgt af Delacour, at skabe relevant indhold som er konkret, let formidlet og med korte afsnit, så det er let at lytte til podcasten i pausen, i transit i lufthavnen eller på vej mellem to møder.

Det er content-marketing, som falder i naturlig forlængelse af Delacours spidskompetencer, og derfor kræver det ikke meget for dem at fortælle om dette.

Det eneste det har krævet for Delacour er at finde de rette kommunikationsfolk, der kan tilrettelægge, formidle og som også har de radiotekniske evner.

IKEA

I sommeren 2014 prøvede IKEA noget nyt. De lavede en podcast som en teaser for deres nye katalog.

Over syv afsnit lavede værten Kjell Eriksson syv nedslag i kataloget og sammen med en kendt gæst og ekspert, undersøgte han de sociale koder vi agerer under i vores hjem. Bl.a. fik han en søvnprofessor til at forklare, hvad der egentlig sker når vi falder i søvn, eller hvad ugens kendte gæst lyttede til når han skulle sove.

Det er en ny og meget interessant måde at bruge podcast-mediet på. Det er en oplevelsesbaseret tilgang til det nye katalog og en meget interessant måde at forlænge universet omkring kataloget.

Specielt er det super godt tænkt, når værten Kjell Eriksson vågner op i sengen på forsiden af det nye IKEA katalog, gaber højlydt og konstaterer “Vi befinder os i sengen på forsiden af kataloget”. Det er inddragende og tager lytteren med ombord i det helt nye katalog.

Og man må sige at det også virkede. For allerede før det nye IKEA katalog dumpede ind af døren hos deres kunder, havde de fået 125.000 downloads.

Lyt til podcasten her

Adobe

Adobe vil gerne nå ud til travle markedsføringsprofessionelle på en let og engagerende måde. Derfor har de lavet en podcast, hvor de får skuespillere til at læse deres markedsføringsrapporter op.

Det er et forsøg på at gøre ellers tørre og kedelige rapporterne mere indbydende. Specielt er det værd at nævne at de har fået Malcolm McDowell (A Clockwork Orange, Halloween) til at læse deres første afsnit op.

Det er en sjov og finurlig kombination af to verdener som ellers ikke mødes. Teaterverdenens teatralske indlevelse og patos og markedsføringsverdenens kedelige og taltunge rapporter.

Udover at være en mere interessant og let måde at formidle tung viden på, så hjælper det selvfølgelig også omtalen, at de har fået en kendt skuespiller som McDowell med på listen over oplæsere.

EDIT: Siden indlægget blev skrevet, har Adobe taget afsnittet med Malcolm McDowell ned. Så I får i stedet et afsnit med en ukendt skuespiller.

Podcasting er ikke kun de eksempler jeg har nævnt ovenfor.

For podcasts kan også være tilrettelagt og journalistisk dokumentarisk radio, der tager afsæt i historiefortælling. Det er mere personlige beretninger, som også kan have stor værdi, hvis det er rettet mod de rigtige målgrupper og går overens med afsenderens troværdighed og etos.

Så hvis du gerne vil høre, hvordan det kan lyde, så vil jeg anbefale dig at læse Kenneths blogindlæg Hvad lytter vi til #1 hvor han bl.a. anbefaler podcasten “Start-up”.

No Comments

Post A Comment