| Hvordan overfører du det til din egen podcast? del 2/2
864
post-template-default,single,single-post,postid-864,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Hvordan overfører du det til din egen podcast? del 2/2

Hvordan overfører du det til din egen podcast? del 2/2

Del 2 af 2: I sidste blogindlæg gennemgik jeg, hvad megasuccessen Serial har formået at gøre rigtig godt og identificerede 5 punkter.

Spørgsmålet er så, hvordan kan man overføre dette til egen podcast? Derfor kommer jeg i dette indlæg med et eksempel, der forhåbentlig kan være med til at belyse, hvordan det kan bruges i en konkret situation

Men inden vi kommer dertil, så lad os lige genopfriske de 5 punkter fra sidste indlæg. Her konkluderede jeg, at det podcasten Serial har været rigtig god til, og som man tage med over til sine egne produktioner er:

1) Aktualitet: At skabe en ramme for podcastens indhold som er aktuel og relevant for lytterne og som samtidig engagerer og aktiverer lytterne udover selve lytte situationen.

2) Formidling: At holde lytteren i hånden og sørge for at formidle indholdet til dem, så de er med hele vejen. Dette bestemmes jo selvfølgelig af målgruppen og kompleksiteten af indholdet. Men sørg for at gør brug af metaforer og almen gyldige eksempler, så lytteren se tingene ud fra deres forståelsesramme.

3) Relevans for fortællingens vinkel: At indholdet er relevant ift. fortællingens mål. Hvor vil du gerne hen? Bidrager dit indhold til at fortælle din histories vinkel? Hvis dit fokus og koncentration er flygtigt imens du lytter til podcasten, skal du formentlig genoverveje passager og bestemte bidder af indhold. For er de relevante?

4) Personliggørelse: At være i stand til at give noget af sig selv, som lytterne kan spejle sig i. Personlighed kan skabes på flere måder. Men hvis du tør åbne op og dele ud af personlige erfaringer, tanker skabes der lettere en bindende relation til lytteren.

5) Lyddesign: At skabe en stærkt lyddesign. Er der genkendelighed i din introjingle og i dine overgange? Er der kontinuitet i måden du klipper på? Er underlægningsmusikken eller reallyde brug de rigtige steder?

 

Hvordan overføres disse punkter så anvendes konkret? Det letteste her vil være at komme med et eksempel.

 

En kaffepodcast.

Klaus har en kaffebar og et kafferisteri. Han har et stykke tid gået med en idé om at skabe en mer-oplevelse til den kaffe-kerneydelse, som hans kunder får hos ham.

Klaus tænker derfor at han vil lave en podcast, hvor han kan dele ud af sin viden omkring god kaffe, og komme praktisk information omkring det at lave god kaffe og tips til gode bønner. Han vil skabe et fællesskab for alle de andre kaffeentusiaster, som besøger hans kaffebar og som også er andre steder i landet.

Grunden til at Klaus i første omgang valgte at lave en podcast, er fordi en god ven har fortalt ham om de gode muligheder, som det tilbyder.

– Det er billigere at lave en podcast end en filmproduktion

– Det er en stærk grad af intimitet i en podcast, fordi lytterne har værtens stemme sendt direkte ind i ørerne, og værten har lytterens fulde
opmærksomhed

– Fordi podcasting er on-demand kan hans kunder lytte til det, hvor som helst, når som helst. Altså er der utallige brugssituationer, hvor Klaus kan fortælle og dele alle sine kaffeerfaringer.

– Og fordi disse brugssituationer f.eks. er når man laver mad, vasker tøj, kører bil osv. giver Klaus sine lyttere mulighed for at veksle spildtid til kvalitetstid, hvis han sørger for at gøre podcasten interessant for lytteren.

1) Ved først at fremmest at rette podcasten mod kunderne i kaffebaren, sørger han for at indholdet er aktuelt for dem. For han ved, at de kommer for at få en god kop kaffe. Ved at dele ud af sin viden og give tips til, hvordan den gode kaffe skal laves, skaber Klaus rammen for, at hans lyttere selv kan engagere sig og udforske kaffe-verdenen med afsæt i hans podcast.

2) Klaus ved allerede fra sin daglige gang i kaffebaren, hvad hans kunder gerne vil vide mere om. Derfor beslutter han sig for at lave en introduktionsserie, hvor han gennemgår kaffens a-b-c, inden han senere i processen tager hul på mere komplekse elementer i kaffebrygningen, bønneristningen og udvælgelsen af bønner. På denne måde sørger han for at starte på et niveau, der ikke er for højtragende og flyvsk for lytteren, og så får han så mange potentielle lyttere med som muligt.

3) Fordi Klaus allerede har lagt en plan for sin podcastserie, har han lettere ved at strukturere, hvad hvert afsnit skal handle om. Det hjælper ham med at skabe relevant indhold for lytteren på både kort og lang sigt. På denne måde bibeholder han på længere sigt interessen og at lytterne bliver ved med at vende tilbage.

4) Heldigt for Klaus er det, at han ikke er bleg for at dele ud af egne erfaringer og fejl. For med hans meget ligefremme og åbne tilgang, skaber han hurtigt en personlig forbindelse til lytterne. Klaus formår at gengive samme imødekommenhed og stemning i sin podcast, som folk oplever i hans kaffebar. Det skaber en god oplevelse for lytterne, der ikke kun får en masse interessant og relevant indhold med podcasten, de får også nærvær og passion.

5) Klaus’ kernekompetence er ikke lydredigering og lyddesign. Derfor får han en god ven til at hjælpe sig med denne del. For han er godt klar over, at det er vigtigt at få en lydlig identitet, kan få ham til at stå ud fra andre, og skabe genkendelse hos hans kunder når de lytter til podcasten. På denne måde bliver hele podcast-produktet en professionel og stærk oplevelse, der bidrager til det brand, han i forvejen har skabt med kaffebaren og risteriet.

 

Resultatet:

I sidste ende formår Klaus at profilere sig selv som en fagmand og udbrede kendskabet til sig selv, sin kaffebar og risteriet. Klaus skaber en større grad af tilstedeværelse for ham selv og sin virksomhed, der udover dens fysiske placering også får et lydeligt tilstedevær og bevidsthed hos hans kunder, som let spredes og downloades via internettet. Det er ikke længere lokale kunder, der køber kaffe fra hans online butik. Flere og flere kunder strømmer til hans hjemmeside og flere besøger hans kaffebar, fordi ordet og rygtet spredes om imødekommende Klaus, der er god til at lave kaffe og give oplevelsen videre til sine kunder.

Klaus er altså i stand til at veksle interessant og relevant indhold for kaffeinteresserede til aktuel indtjening i virksomheden.

No Comments

Post A Comment