| “It’s kind of like making a gif, but for audio”
1790
post-template-default,single,single-post,postid-1790,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

“It’s kind of like making a gif, but for audio”

“It’s kind of like making a gif, but for audio”

This American Life introducerer Shortcut
Skrevet af Maja Lidegaard

This American Life har for nyligt lanceret en applikation til deling af podcaststumper på sociale medier. Applikationen hedder Shortcut og gør det muligt for lytterne at dele deres yndlingsøjeblikke fra This American Life med deres omgangskredse.

Helt konkret sker det ved at transformere et uddrag fra podcasten til en video på maksimalt 30 sekunder. Lydklippet bliver afspillet til en visuel transskribering af speaken fra podcasten. Teksten kommer frem på skærmen og skifter farve i takt med, at ordene bliver sagt. Alt sammen i bedste karaokestil. Når du har udvalgt og tilpasset et lydklip, kan du vælge en baggrundsfarve til din video, alt efter hvor prangende eller stilet det skal være. Herefter kan du skrive en tekst til din video, der med det samme kan deles på Facebook eller Twitter. Du kan også downloade videoen til din computer eller mobil og bruge den, som du har lyst. På shortcut.thisamericanlife.org har brugerne adgang til alle episoder i arkivet.

 

Visuel lyd på Facebook

De fleste sociale medier er bundet op på synssansen og tilgodeser visuelt stærke elementer i deres opbygning. Når du scroller ned gennem dit Facebookfeed, er det mest sandsynligt, at et videoklip vil få dig til at stoppe op. Derfor er det ofte gennem trailers eller GIFs, der cirkulerer i vores feeds på sociale medier, at vi bliver introduceret til nye film eller tv-shows. Videoens klare fordel over lydklip er dens kapacitet til at gå viralt, fordi den er nem at tilgå og dele. De fleste medier er afhængige af, at fans deler materiale med deres venner for at skabe udbredelse og fortsat hype omkring et program, men der har indtil videre manglet en måde at dele lyd fra podcasts på sociale medier.

Det kan virke fornuftsstridigt, at det er nødvendigt at ty til tekst og video for at promovere lyd, men ikke desto mindre er det netop dét, som This American Life har gjort med deres nye tiltag, Shortcut. Shortcut er udviklet for at gøre det lettere for fans at dele lydmateriale med deres venner. Det er transskriberingen, der gør Shortcut unik, da brugerne kan følge med i ordene, selvom lyden er slået fra, hvilket ofte er tilfældet på sociale medier. Stephanie Foo er producer for This American Life og projektleder for Shortcut. Hun forklarer i et interview til wired.com, hvorfor Shortcut er nødvendigt: ”Even if I say, ’this is going to be really interesting,’ nobody is going to skip to 15:42 to hear one audio clip from an hourlong episode posted on Facebook”.
(Kilde: https://www.wired.com/2016/10/this-american-life-shortcut/).

Shortcut er formentlig tiltænkt de mere dedikerede fans, der har fulgt This American Life i længere tid og er villige til at gå tilbage i arkivet for at finde og dele netop dét øjeblik, hvor Ira Glass’ stemme har bragt dem et guldkorn. På den måde kan Shortcut bruges til at frembringe minder fra tidligere podcast, dog med den bagtanke, at lytternes delinger kan generere en ny og mere blandet lytterskare til podcasten. I starten af afsnit #599 forklarer Ira Glass, hvordan Shortcut fungerer, men paradoksalt er netop disse 10 sekunder i starten af afsnittet desværre ikke tilgængelige til deling via Shortcut.

 

Lignende tiltag
Shortcut er dog ikke unik i sit design. Radiostationen WNYC, der også laver podcasts, offentliggjorde i foråret 2016 værktøjet Audiograms. Produktet ligner en lydafspiller, men er i realiteten en video. Audiograms og Shortcut har begge en lydlig visualisering i form af en lydbølge, der bølger sig i takt med volumens udspring. Igen skiller Shortcut sig ud ved at vise speaken på skrift, så brugere også kan følge med i dialogen, selvom videoen er på lydløs, men derudover er princippet det samme. WNYC har gjort Audiograms kode tilgængelig online, og This American Life planlægger at gøre det samme med Shortcut. Ifølge Stephanie Foo er værktøjer som Shortcut og Audiograms vigtige for at også mindre podcastere kan promovere deres programmer online og udbrede dem til et større publikum. Applikationen vil ikke fungere fuldstændigt ens for andre shows, da det er de færreste shows, der har alle episoder i deres arkiv transskriberede, men det vil være muligt for lytterne at bruge Shortcuts waveform-værktøj til at vælge og dele lydklip.

 

Se Ira Glass’ egen præsentation til Shortcut på YouTube

No Comments

Post A Comment