| Lyd på sociale medier – brug dit indhold på alle platforme.
1276
post-template-default,single,single-post,postid-1276,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Lyd på sociale medier – brug dit indhold på alle platforme.

Lyd på sociale medier – brug dit indhold på alle platforme.

At podcasting er den nye form for digital markedsføring og “den nye blog” er efterhånden ved at gå op for flere og flere, der arbejder med medier og markedsføring. Flere og større virksomheder gør brug af lyd til at dele viden eller fortælle den gode historie. Heriblandt Deloitte, Advokaterne Delacour og fagforeningen Krifa.

Men velproducerede podcasts behøver ikke kun at begrænse sig til din podcast app, iTunes, dit nyhedsbrev eller til en blog på din hjemmeside. På sociale medier har videoer og memes ofte stor delingsværdi. I det rette format kan lyd også sagtens gøre sig gældende på de hurtige indholdsforbrugende sider.

En del af Akkurators egen strategi på sociale medier er at formidle vores udviklingsproces som virksomhed via små auditive nyhedsopdateringer på et minut kombineret med et billede, som sætter scenen. Det er vigtigt for os, at de kun varer et minut, fordi vi er bevidste om, hvor hurtigt folks opmærksomhed på internettet springer fra et til noget andet. Vi kalder dem ‘lydhistorier’ og inspirationen kommer fra den amerikanske podcast, Start Up, der i første sæson omhandlede værtens egen opstart af virksomhed.

I hvert afsnit blev det beskrevet både via indtalt speak, lydoptagelser fra møder, telefonopkald og andre tiltag – altså flere forskellige “rum” –  hvordan det gik fremad med virksomheden. Værten, Alex Blumberg, var ikke bange for at eksponere sine svagheder, ofte fremstod han som decideret uvidende, men den åbenlyse transparens gjorde, at man ikke kunne lade være med at holde af ham. Vi forsøger til dels at afspejle denne transparens, men samtidig et humoristisk islæt, og det er der kommet følgende indslag ud af.

Opkaldet:

Indslaget benytter sig af et enkelt “rum”, hvilket er telefonsamtalen. Lyden er ikke særlig god – det er den sjældent, når det er telefonoptagelser – men det giver lytteren et indtryk af, at være en del af Akkurators hverdag. Samtidig kan den dårlige lyd sagtens være et godt virkemiddel i forbindelse med større produktioner, for det giver indtrykket af, at man kan springe mellem forskellige rum uden at skulle bruge den store forklaring. Et enkelt telefonbip og så en stemme optaget via telefon er nok til at hoppe til et andet rum.

Det humoristiske høres i forbindelse med censoringen – bippet – der selvfølgelig både medvirker til at vi ikke afslører, hvem vi har møder med og ødelægger potentielle samarbejder, men også som et overraskelsesmoment for lytteren.

Mødet:
Her eksponerer vi os selv en smule. Vi starter lydhistorien med at give et godt råd til lytterne, at man ikke skal komme for tidligt til et møde. Dette bærer lidt præg af de utallige vlogs og blogs, der slår sig op på “Top fem tips om X” eller “Dette SKAL du vide inden du går til X”, igen med en humoristisk tilgang og en ung virksomheds naivitet.

Eksponeringen af os selv ligger i uvisheden om mødet gik godt. Vi er ikke blege for at fortælle, at vi synes det gik godt, men at det føles lidt som en eksamen, hvor man ikke er sikker på, hvordan det gik. Vi arbejder med to rum: Udenfor virksomheden, hvor mødet foregår, og et helt neutralt rum, hvor den kvindelige stemme annoncerer, hvor lang tid, der er gået. Som en reference til forrige video, har vi igen censoringen med, så vi ikke afslører nogen potentielle kunder, ej heller deres geografiske placering.

Visitkortene:
Enhver nystartet virksomhed med respekt for sig selv skal have visitkort. Denne lydhistorie fungerer mest på et humoristisk niveau, ovenikøbet er det en reference til filmen, American Psycho, og karakterenes sygelige forhold til perfektion og stilistik. Men vores egen lydhistorie viser os igen som et nystartet selskab, der er ved at have styr på de småting, der skal ordnes som ny i branchen.

Der foreligger to rum i lydhistorien; optagelsen fra kontorfællesskabet og så den indre monolog, der leder tankerne på Patrick Bateman fra American Psycho og den klassiske scene, hvor han sammenligner visitkort med sine kolleger.

Så det at kommunikere relevant indhold via lyd på sociale medier, har en stor styrke, så længe det bliver på de præmisser, som de sociale medier sætter.

En podcast behøver altså ikke kun leve sig eget liv på iTunes og diverse podcast apps, det kan sagtens klippes om til de formater som de social medier lægger op til og anvendes på flere platforme.

Lyd og podcasting er altså ikke kun en ny platform og forbindelsespunkt til at skabe vedholdende kontakt til eksisterende og nye brugere og kunder. Det er også en mulighed for at skabe aktuelt og relevant indhold til de sociale medie platforme, hvor mange i dag befinder sig.

 

Skrevet af Andrew Davidson & Niels Kallesøe Sørensen

No Comments

Post A Comment