| Podcasting – det nye marked for indholdsmarketing
409
post-template-default,single,single-post,postid-409,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Podcasting – det nye marked for indholdsmarketing

Podcasting – det nye marked for indholdsmarketing

Lyd er et kraftfuldt virkemiddel. Det kan trigge gode minder, lade fantasien få frit løb, eller give en stærk fornemmelse af intimitet. Lyden er med os overalt og er en del af alle de store og små oplevelser, der i løbet af vores liv former os som mennesker. Lad det være musik, fuglen som pipper udenfor dit vindue, din nærmeste som hvisker i dit øre eller bare motorstøj i baggrunden, der er en del af soundtracket til din hverdag.

Lyd er allestedsnærværende og essentiel for måden vi mennesker kommunikerer på. Det ligger i vores fysiologi, da hørelsen er den første af vores sanser, som vækkes.

Selvom lyd indenfor den vestelige verdens kultur traditionelt set er den lidt oversete lillebror, sammenlignet med den visuelle storebror, er der i kommunikations- og brandingsammenhænge sket et udvikling i det sidste årti, hvor lyd og specielt musik har fået en større bevidsthed.

Det samme ses i forhold til indholdsmarketing (content marketing), hvor specielt blogindlæg og youtube-videoer har domineret i virksomhedernes forsøg på at skabe indhold, der er relevant og underholdende for deres målgruppe. Alt sammen i et forsøg på at sælge mere, skabe synlighed hos en bestemt målgruppe eller være med til at sætte dagsordenen indenfor et bestemt område.

Igen synes lydmediet at stå i skyggen.

Den amerikanske bølge og danske udvikling

Men det seneste år er der, især indenfor podcasting, sket et skred. I USA har podcasts som Serial, This American Life og Start-Up bidraget til en enorm popularitet, som peakede med 46 millioner downloads af af Serial i 2014.

Hvis du ikke ved, hvad podcasting er, så kan det kort beskrives som radio – on demand. Download eller stream det, når du har lyst og lyt til det på din smartphone, computer eller ipod hvor som helst.

Herhjemme i Danmark smitter den amerikanske podacastbølge af, hvilket ses ved, at flere store danske medier som DR, Politiken og Information har fået øjnene op for udviklingen. Ikke nok med at de har skrevet større artikler om det, Politiken har fået sin egen “Policast” og B.T har bl.a. fået “Mandagstræner” og “Bremsesporet” som podcasts, for at skabe nye måder at tilbyde indhold til deres brugere på.

Hos det uafhængige miljø ses det også. Der er efterhånden over 70 uafhængige danske podcasts, som handler om alt fra Bundesliga fodbold over marketing, musik, clairvoyance og arkitektur til stand-up comedy. Radiobiografen springer op i København, Radiomagasinet Re-cast i Aarhus og senest har danskerne selv sponsoreret en ny omgang af musikpodcasten Album gennem en kickstarter-kampagne.

Podcasting tilvælges aktivt og forvandler spildtid til kvalitetstid

Podcasting er det nye sted at skabe indhold og markedsføre sig overfor sin relevante målgruppe og på deres vilkår. Når det passer dem, og hvor det passer dem. Med podcastmediets on-demand muligheder er der opstået en masse nye lyttesituationer, hvor radio og podcastmediet tilvælges aktivt. Turen hen på posthuset, opvasken eller køreturen hjem fra arbejde kan nu klares med et radioprogram i ørerne og spildtid forvandles til kvalitetstid. Derfor er der nu en masse situationer, hvor virksomheder kan ramme deres kunder eller forbrugere ved at skabe relevant indhold eller underholdning, som er giver dem en tilknytning til virksomhed.

Selv indenfor forskningens verden, ses der et skift i balancen mellem den visuelle og den auditive kultur. I en artikel på DR fortæller forsker i auditiv kultur Erik Ganly:

“Med fremkomsten af mobile enheder og den deraf følgende eksplosion af tilbud inden for radio og podcastudsendelser, benytter flere og flere af os podcasts og andre auditive, radiofoniske medier.”

Så der eksisterer et virkeligt potentiale for at udvikle og skabe relevante markedsføringsaktiviteter gennem podcasting.

Hidtil viser statistikker, at det at lytte til podcasts, specielt tager fart blandt de 20-35 årige i Danmark.

Akkurator står klar til at hjælpe

Som nævnt før, er lyd alle steder i vores liv, og det er derfor muligt at tale til lytterne på utallige måder, fordi vores lydlige referenceramme er så kæmpe stor. Det er bare vigtigt at vide, hvordan man gør. Men da podcasting som markedsføringsmedie er et nyt fænomen i Danmark, er det ikke mange virksomheder som sidder med specialiseret viden på det område.

Derfor har denne podcastbølge været startskuddet på etablering af lydbureauet Akkurator.

Med en stor svaghed for radiofortællinger og den amerikanske måde at fortælle historier på ved hjælp af podcasts, er vi nu klar til at tilbyde vores hjælp til danske virksomheder, der vil fortælle deres gode historie eller skabe relevant indhold til deres brugere. Altså generere omtale gennem relevant indhold, der også fungerer som virksomhedskommunikation – ved hjælp af skarpt skårede historier.

Samtidig står vi også klar til blot at yde assistance til de gør-det-selv folk, som laver der egne podcasts, men som bare gerne vil have konsulent-assistance.

Hos Akkurator er vi i hvert fald klar til at gøre vores til, at podcasting bliver et medie, der ikke er til at komme udenom.

Podcastfremtiden er nu.

Tags:
, ,