logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| Lytterkontrakten: Eller hvordan man undskylder uden at undskylde
1830
post-template-default,single,single-post,postid-1830,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Lytterkontrakten: Eller hvordan man undskylder uden at undskylde

Lytterkontrakten: Eller hvordan man undskylder uden at undskylde

Der findes ikke noget bedre som podcastproducent at se, hvordan ens lytter- og downloadtal støt stiger. Man kommer ind i et godt flow: udgivelserne flyver ud hver uge, eller hveranden, eller hvad man nu er begyndt med. Lytterne følger trofast med på rejsen. Måske abonnerer de endda, så din podcast lander hos dem, så snart den udgives. Måske går de endda og venter i spænding. Men en dag ryger du ud i problemer. Du kan se, at du umuligt kan nå at udgive til din faste dag. Og hvad gør man så?
Udgivelsesfrekvens
Det er et emne, jeg berørte en anelse ved i et tidligere podcastindlæg, for det handler om at tage sine lyttere seriøst. Måske kender man ovenstående scenarie som producer, hvor man ikke kan overholde sin deadline og derved ikke har mulighed for at udgive på den faste udgivelsesdag. Man kunne selvfølgelig godt vente en uge eller en dag for den sags skyld, men det er bare ikke særlig smart. I hvert fald ikke, hvis man gør det uden videre.
Når man starter en podcast og lytterne så småt begynder at komme, så indgår man det, jeg vælger at kalde en lytterkontrakt. Og det er i og for sig et af de vigtigste råd, som jeg giver alle, der efterspørger tips, når de går med tanken om at starte en podcast. Når man har fastsat en udgivelsesfrekvens, så holder man den. Udgav du første afsnit på en mandag? Så bør den næste og de tyve efterfølgende også gøre det. Har du planlagt en pause over sommerferien? Så meld det ud i afsnittet inden. De planlagte pauser er nemme at håndtere, det er når der opstår uvisheder i produktionsplanerne, at der skal tænkes kreativt.
“Tre gode og en dårlig nyhed til dig.”
Third Ear har godt gang i deres nyeste krimidrama. Efter de tog alle med storm med Ringbindsattentatet, så har folk næsten refreshet deres foretrukne podcastapp på dagene, hvor de udgav et nyt afsnit. Og det virker til det gælder det samme for Kvinden med tunge kuffert, der indtil i dag har sendt fem afsnit. Jeg siger indtil i dag, fordi der skete noget pudsigt, da jeg febrilsk refreshede for at høre det nyeste om den spøjse norske kvinde, og så der så poppede noget andet op. 5A/7, stod der.

Tim Hinman forklarer med sin charmerende accent, at der simpelthen er sket en udvikling i sagen, så de må udskyde næste afsnit til næste uge. Men vi bliver som lyttere ikke bare spist af med den udmelding og så må vi pænt vente. I stedet så undersøger Krister Moltzen nogle af de mange tips, som redaktionen har fået, om hovedpersonen i serien. Vi – lytterne – får altså lidt. Og selvom det ikke er lige så fedt som et rigtig afsnit, så holder det sig stadig til seriens overordnede stemning: Detektiven er på sporet. Det er en undskyldning uden helt at være det.
Når produktionen afhænger af noget, der er større end produktionen selv
I produktionen af På sporet af Aarhus Letbane har der også været situationer, hvor tiden har været yderst presset, fordi vi netop har været afhængige af interviews med personer, der ofte har virkelig travlt med deres arbejde, eller også har vi ventet på at noget, skulle være færdigt. Eksempelvis måtte vi bytte om på udgivelsen af to afsnit til trods for, at jeg i det forrige afsnit havde lagt op til noget andet. Derfor udsendte vi Ekstraordinær annoncering, der på et minut blot forklarede, hvorfor der blev byttet om på de to afsnit.
Desværre så vi os også nødsaget til at gøre det ikke så længe efter, og det er aldrig sjovt – eller særlig holdbart – at sende flere ud efter hinanden, men der var altså tale om en – ja, ekstraordinær situation. Det går bare ikke at sende samme format ud. Man skal give lytteren lidt mere, som Hinman og Moltzen netop gør. Så jeg følte ikke, jeg blot kunne sende samme format ud som Ekstraordinær annoncering. Derfor var Ekstraordinær annoncering 2 lidt anderledes; det var simpelthen et indblik i Akkurators arbejdsgang og samtidig en forklaring på, hvorfor det sidste afsnit i serien måtte udskydes.

Vær transparent
Det kan næsten ikke siges nok. Det er helt ok, at der opstår komplikationer, der gør at man ikke kan udgive, som man har planlagt, men så meld det ud. Og gør det på en finurlig måde, hvis du synes det passer. Men lad endelig ikke bare lytteren stå hen uden noget svar på, hvorfor der efter 20 uger ikke kommer en podcast onsdag kl.12, som der altid gør. Vær transparent. Men endnu bedre vær konsistent.
No Comments

Post A Comment