logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| Podcasting buldrede frem i 2015
1456
post-template-default,single,single-post,postid-1456,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Podcasting buldrede frem i 2015

Podcasting buldrede frem i 2015

Af Andrew Davidson

Vi er ikke de eneste, der mener at podcasting er kommet for at blive, og har endda muligheden for at vokse sig endnu større i 2016.

Politiken, der må siges at have taget mediet meget seriøst i starten i 2015, lancerede deres egen podcastapp, der indeholdte kultur-, politik- og fodboldmagasiner, og senere samarbejdet med podcastproducenterne, Third Ear. Ja, de har sågar en podcastredaktør, Katrine Hornstrup Yde, der i starten af året har gjort status over podcastens udvikling i Danmark.

Katrine Hornstrup Yde beskriver i sin artikel, hvordan små fællesskaber er vokset op rundt omkring i landet og beretter ligeledes om Danmarks Statistik viser en flot stigning fra 2014 til 2015 i folk, der lytter til podcasts via deres mobiltelefon. Det er ærgerligt, der ikke kan inddrages tal fra lytning via computer, men stigningen fra 15 til 26 procent i aldersgruppen 20-39-årige er virkelig til at tage og føle på.

Udover de små fællesskaber rundt omkring i landet, så viser det sig også, at både Radio 24syv og DR er begyndt at følge godt med. Det skal lige tilføjes, at Radio 24syv var godt med fra starten af kanalens levetid; de var både hurtige og effektive til at podcaste hvert program, og det har faktisk været en stor del af kanalens lyttertal. DR har selv oprustet med programmet P1 Podcaster, som vi selv medvirkede i i forbindelse med Re-cast.

En interessant vinkling, som Katrine Hornstrup Yde tager fat i omhandler den finansielle del af podcastens ellers så rosenrøde billede. For det er klart, at mange af disse projekter udføres af ild-sjæle, der gerne vil skabe godt indhold, men som måske ikke tjener noget, eller i hvert fald meget lidt. Album 2015, af Kristian Leth og Ralf Kristensen, er en solstråle historie, der via crowdfunding skrabede en pæn sjat penge ind, så de kunne producere en ny sæson af det populære musikprogram. Hornstrup Yde stiller selv følgende spørgsmål, der er værd at overveje her i det nye år:

“Levetiden for og kvaliteten i mange af de danske podcasts, vi anbefaler, kommer til at være afgjort af fremtidens finansieringsmuligheder. Kan danskerne overtales til at støtte deres favoritpodcasts økonomisk? Vil lyttertallene blive høje nok til annoncering? Vil støtteordninger se mere favorabelt på podcasts som kunstform og selvstændigt medie? Og hvad med mediehusene – vil flere af dem udnytte mediet og involvere de uafhængige producenter?” (http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2999325/podcastredaktoeren-goer-status-2015-var-et-lyttestort-aar—2016-bliver-endnu-stoerre/)

Det er en interessant tid vi går i møde. Og jeg mener personligt, og tallene viser samme tendens, at mange af de ovenstående spørgsmål nok skal kunne besvares med positiv tilbagemelding, men hver ting til sin tid.

Men hvordan kan denne udvikling og podcastingmiljøets etos overføres, så det giver værdi for virksomheder i markedsføringsøjemed?

Det giver vi vores svar på i næste uges blog indlæg.

1Comment

Post A Comment