logo
Copyright Qode Interactive 2016. All rights reserved.
| Podcasting er i stor udvikling, men hvad kan vi lære af det?
1471
post-template-default,single,single-post,postid-1471,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Podcasting er i stor udvikling, men hvad kan vi lære af det?

Podcasting er i stor udvikling, men hvad kan vi lære af det?

Vi står på et stadie, hvor podcasting har rollen som ”den nye blog” forstået på den måde, at podcasting som en ansigtsløftet udgave af radiomediet, gør det muligt for alle os, der ikke er en radiostation at producere vores eget radioprogram og selv udgive det.

På samme måde som bloggen i sin tid gjorde et større antal af ”almindelige” danskere til indholdsproducenter, så er podcasten på samme måde en platform, der bidrager til en demokratisering af mediet. Det er en ny kanal for interessefællesskaber at samle sig rundt om.

I sidste uges blogindlæg skrev min kollega Andrew om podcastingens store udvikling herhjemme fra 2014 til 2015. En udvikling vi især ser på lyttertallene men også på det hurtigt stigende antal af uafhængige podcastproducenter.

Så hvad kan vi kan trække ud af denne udvikling, der gør podcasting til en interessant platform for virksomheder, der overvejer at inddrage det i deres markedsføring. Det vil jeg se på her.

Opmærksomhed, opmærksomhed, opmærksomhed!

Indenfor marketing og især på de sociale medier er opmærksomhed den økonomi som er afgørende for, hvad vi vil betale for f.eks. et indlæg på Facebook. Hvor mange mennesker når vi ud til? Hvor mange ser det og handler på det? I den vestlige verden er markedsføring i høj grad visuelt orienteret. Vi bombarderes dagligt med tusindevis af artikler, videoer, blogsindlæg, nyhedsbreve, bannerreklamer online, tv-reklamer, facadereklamer osv. Alt sammen venter blot på, at vi tildeler det vores opmærksomhed.

Fællesnævneren for denne markedsføring er, at det kræver, at vi tildeler det opmærksomhed med vores øjne. Det betyder, at når det handler om online markedsføring, så er vi reelt set begrænset til de situationer, hvor vi sidder foran vores computere eller vi i ro og mag kan bladre på vores telefoner.

Men hvad så med alle de tidspunkter på døgnet, hvor vi er i transit på vej til og fra arbejde, hvor vi laver mad, hvor vi vasker tøj, hvor vi træner. Tidspunkter hvor det ikke er muligt at have øjnene rettet mod skærmen, for ellers kører vi galt i bilen, sovsen skiller eller armbøjningerne tager en evighed. Når vi tildeler vores opmærksomhed til noget, er det på bekostning af noget andet. Og i denne opmærksomhedskamp dominerer den visuelle kultur utrolig meget i vores hverdag.

Men med udviklingen indenfor podcasting, ser vi nu, at det reelt set er en platform for nye interessefællesskaber rundt om auditivt indhold, som danskerne samler sig omkring, bl.a. fordi det passer ned netop i de brugersituationer, som den visuelle markedsføring ikke passer ind i. Selvfølgelig er konkurrencen på dette område også tilstede med normal flowradio, Spotify og andre musiktjenester. Men faktum er, at podcasting vinder frem, og at det sker hastigt disse år. Udover den procentmæssige stigning fra 2014 til 2015 på 7%, så er de etablerede medier også hoppet med på vognen. DR er i fuld gang med at udvikle deres nye podcastplatform og Politiken satser stort med 4 egenproducerede podcasts, et samarbejde med Third Ear og deres helt egen podcastapp.

Men der må være andre grunde til at danskerne vælger at podcaste mere og mere? Det kan ikke kun være fordi, det passer godt ned i de huller i hverdagen, som de visuelle medier ikke passer ind i. Vi har valgt nogle af de elementer, der gør podcasting til et interessant felt, som vi også finder i podcasts internationalt og ikke kun i Danmark.

Et væld af nicher, der passer til dine interesser

Det stigende udvalg af podcasts der i dag eksisterer, og som der kun kommer flere af, betyder at der findes podcasts, der berører et stort antal af nicher inden for en lang række interessefelter fra et utal af forskellige vinkler. Du kan lytte til podcasts, der opdaterer dig på den seneste teknologi, der giver dig et indblik i lydkunst, der diskuterer sidste runde i den spanske Primera Division, der altid har ”spøgelser” som medværter eller blot fortæller dig, hvad du skal vide om den danske kongerække.

Der findes allerede flere virksomheder, der gør brug af podcasting også. Læs bl.a. vores tidligere indlæg, hvor vi giver tre eksempler på kommercielle podcasts.

Den fremmede ven

Det fede ved podcasts er de gode venner, du kan få, men som du aldrig har mødt. Der er et eller andet trygt over at vende tilbage til en podcast, hvor du ved, at du hver uge er i gode hænder. Ofte er den interne jargon værterne i mellem et komisk tilbagevendende, der gør podcasten mere tilgængelig og du kan faktisk ende med at hygge dig i deres nærvær. Ja, indholdet bliver næsten sekundært. De gode diskussioner værterne imellem giver dig som lytter også mulighed for, at du kan spejle dig i de forskellige holdninger og standpunkter. Du let være utrolig enig med den ene vært og hovedrystende uenig med den anden. Det skaber dynamik og spændinger i forholdet til podcasten.

Intimiteten

Podcasting er efterhånden blevet synonym med et sæt høretelefoner stukket ind i ørerne, så du har din egen personlige oplevelse. Intimiteten i en podcast, er en vigtig del af oplevelsen , fordi den lydlige sans giver dig mulighed for koble dine egne billeder på indholdet. Det giver en rigtig stærk oplevelse, når du selv bliver medskaber af det, du lytter til. Indkøbsturene kan ende med at foregå i trance lignende tilstande, og når du kommer hjem, kan du undre dig over, hvordan din indkøbstur overhovedet gik for sig.

Kontinuerlighed og loyalitet

Der findes et utal forskellige programformater inden for podcastverden og heraf også, hvor ofte din yndlingspodcast udkommer. Vigtigheden af kontinuerlighed må ikke undervurderes. Loyalitet fra lytterne opbygges i høj grad ved, at de ved, at de hver torsdag eller den første mandag i hver måned, kan hente et nyt afsnit af din podcast. Retningslinjerne skal være klare. Loves de først et og opdager at de ikke kan regne med en fast udgivelsesfrekvens, modarbejder du i høj grad dit arbejde med at udbrede den.

Den gode produktion

Med udbredelsen af podcastformatet varierer kvaliteten også mere og mere. Reelt set er det ikke svært at optage lyd. Du kan gøre det på din computer, din telefon og med en simpel optager. Men selvom demokratiseringen af podcasten fører flere producenter med sig, herhjemme som i udlandet, så er der en tydelig tendens, der peger på, at de gode podcastproduktioner er mere populære end de dårligt producerede. Kvaliteten er vigtig. Du kommer bare ikke rigtig langt, hvis din podcast er en Skype samtale mellem 3 venner, du optager på din computer.

Man kan godt bibeholde den uformelle tone og anarkistiske programtype som karakteriserer nogle program, og stadig have god lyd. Den gode lyd kan have en stor betydning for at dine lyttere får lyst til mere, og at de liiige skal have et afsnit mere. ”At binge noget” er ikke kun et Netflixfænomen, der tilhører tv-seriernes verden. Binge-lytning er også blevet et podcastfænomen, og jo bedre produktion du kan lave, jo længere er du på vejen mod at dine lyttere liiige tager et afsnit mere.

 

 

 

 

No Comments

Post A Comment